CROSSING
Van Middelheimmuseum naar de Stad en omgekeerd
12.03.2011 — 23.04.2011
Een tentoonstelling met documenten over en werken van Cel Crabeels, Luc Deleu, Jan Dries, Dan Graham, Yoshitomo Nara en Luc Tuymans in een installatie van Hans Wuyts.
En een publicatie met kunstenaarsbijdragen van Guillaume Bijl, Wim Catrysse, Jos de Gruyter & Harald Thys, Christoph Fink, Kati Heck, Ludo Mich, Ria Pacquée, Koen Theys, Mitja Tušek, Els Vanden Meersch, Anne-Mie Van Kerckhoven, Gert Verhoeven, Kris Vleeschouwer, Leon Vranken en Hans Wuyts.
Concept: Ulrike Lindmayr, Jeroen Boomgaard en Hans Wuyts
Boekpresentatie tijdens opening
Mihnea Mircan (artistiek directeur Extra City) in gesprek met Jeroen Boomgaard (lector aan de Gerrit Rietveld Academie en auteur van de publicatie ‘Crossing’)
[NL]
Met de tentoonstelling en de publicatie Crossing wil het Middelheimmuseum haar eigenheid belichten binnen de overkoepelende werking van Contemporary Art Heritage Flanders (CAFH), het samenwerkingsverband tussen de vier musea in Vlaanderen, die een collectie van hedendaagse kunst beheren (MU.Zee, M HKA, S.M.A.K. en het Middelheimmuseum). Daarvoor heeft het Middelheimmuseum aan LLS 387 de opdracht gegeven een project te ontwikkelen, dat focust op haar specifieke eigenheid, namelijk de wisselwerking van de publieke ruimte van de stad Antwerpen en het museum: Hoe verhouden zich kunstwerken in de publieke ruimte van de Stad Antwerpen tot de museumcollectie en tot welke resultaten leidt deze wisselwerking in de praktijk? Welke mogelijkheden openen zich door dit onderzoek naar de toekomst toe?
Het in vraag stellen van de huidige plaats van elk kunstwerk – of het nu in het Middelheimmuseum staat of in het openbaar domein van Antwerpen – en een ermee verbonden discours over de artistieke en contextuele kwaliteiten van een kunstwerk, houden het kunstwerk in leven en maken het opnieuw zichtbaar.
De publicatie staat in het teken van mogelijke en denkbeeldige verplaatsingen.
Jeroen Boomgaard buigt zich in zijn bijdrage ‘Het rijk der mogelijkheden’ over plausibele (en gewenste) bewegingen tussen museum en stad. Wat de denkbeeldige wisselwerking betreft, vroegen we aan vijftien kunstenaars om een antwoord te formuleren op de eenvoudige vraag:
‘Welk beeld uit de stad Antwerpen zou je willen naar het Middelheimmuseum brengen en andersom; welke sculptuur uit het museum zou beter naar de stad verhuizen?’ Hun antwoorden zijn in de publicatie opgenomen.
De tentoonstelling daarentegen concentreert zich op de hierboven aangehaalde aspecten van de wisselwerking tussen museum en publieke ruimte in de praktijk en voert één verplaatsing effectief uit: het standbeeld de ‘Franse Furie’ van Georges Geefs uit het jaar 1885 verhuist voor de tentoonstelling van het openluchtdepot in het Middelheimmuseum naar LLS 387.
De tentoonstelling wordt door Hans Wuyts vormgegeven.
Een productie van LLS 387, in opdracht van CAHF (Contemporary Art Heritage Flanders) en het Middelheimmuseum. Ondersteund door de Stad Antwerpen (cultuur, sport en jeugd), CAHF, Klara en <H>art.
Met dank aan alle deelnemende kunstenaars, Lucie Bausart, Nadia Bijl, Jeroen Boomgaard, Pieter Boons, Eddy De Vos, Erki De Vries, Pieter Huybrechts, Tin Jacobs, Menno Meewis, Mihnea Mircan, Alan Quireyns, Ria Pacquée, Sietske Van Aarde en Roel Van Nunen.
[EN]
The Middelheim Museum is one of the four museums in Flanders to house a contemporary art collection. With Crossing. From the Middelheim Museum to the City and Back Again the museum aims to shed light on its specific and unique capacity, namely the interaction between the museum collection and the public space of the City of Antwerp. What consequences for the policy of the open-air museum does this interaction actually have in practice? Which sculptures originally conceived for the city’s public space are now to be found in the museum and, in contrast, which of the sculptures from the museum’s collection are now in the city’s public space? Under what circumstances did this movement take place and what possibilities open up for the future as a result of this investigation?
The exhibition concentrates on the above mentioned aspects of the interaction between museum and public space in actual practice. Hans Wuyts gives the question tangible form in an installation in which documents about and works by Cel Crabeels, Luc Deleu, Jan Dries, Dan Graham, Yoshitomo Nara and Luc Tuymans are presented.
In the publication Jeroen Boomgaard, lector at the Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam and author of numerous texts relating to art in the public space, offers a theoretical reflection on these issues. In addition, fifteen visual artists were asked to formulate an answer to this question: ‘Which sculpture from the City of Antwerp would you like to bring to the Middelheim Museum and, vice versa, which sculpture from the museum had better move to the city?’ And while Boomgaard’s mental exercise results in plausible and desirable propositions, the artists have responded with imaginative and visionary suggestions.
‘CROSSING. From the Middelheimmuseum to the City and Back Again’ is an exhibition and a publication curated and edited by LLS 387 (vzw), Antwerp, initiated by Middelheimmuseum-Antwerp for Contemporary Art Heritage Flanders (CAHF).
CAHF is supported by the Flemish Community and is a partnership of M HKA – Antwerp, Middelheimmuseum – Antwerp, S.M.A.K. – Ghent and Mu.ZEE – Ostend to promote the Flanders Art Collection and contemporary art initiatives.
Thanks to all participating artists, Lucie Bausart, Nadia Bijl, Jeroen Boomgaard, Pieter Boons, Eddy De Vos, Erki De Vries, Pieter Huybrechts, Tin Jacobs, Menno Meewis, Mihnea Mircan, Alan Quireyns, Ria Pacquée, Sietske Van Aarde en Roel Van Nunen