Ruimte voor actuele kunst

Archief
LLS Paleis
2018

Oier Etxeberria, Pep Vidal, Oriol Vilanova

AMBRAS

20.05.2018 — 01.07.2018

The city of Antwerp celebrates the Baroque period and Rubens. Rubens as a source of inspiration. To commemorate this period, LLS Paleis exhibits three Spanish contemporary artists: Oier Etxeberria, Pep Vidal and Oriol Vilanova. Rubens and the historic background of his life, will be their starting point.

Joëlle Tuerlinckx

FOR

04.03.2018 — 22.04.2018

Joëlle Tuerlinckx werkt op een intuïtieve en directe manier: meteen in de tentoonstellingsruimte, op haar schaal, in haar licht. Het uitproberen van verschillende opties en het vergelijken van de resultaten bepalen de vorm van haar projecten. De tentoonstellingsruimte wordt haar atelier en materiaal… terwijl de tijd, de tijd die voorbijgaat, het heden tentoongesteld worden. Joëlle Tuerlinckx’ aandacht, en niet zonder een zeker gevoel voor humor, richt zich op de elementen die reeds in de ruimte aanwezig zijn, soms zelfs tot in het absurde, zoals scheurtjes in een muur, die voor haar evenzeer sprekend zijn.

STOET

van LLS 387 naar LLS Paleis

14.01.2018 — 14.01.2018

Na 10 jaar de v.z.w. geleid te hebben, geeft Ulrike Lindmayr de fakkel door aan Stella Lohaus. De overdracht van de organisatie betekent ook een verandering van adres. Vanaf januari 2018 is LLS gevestigd in de Paleisstraat 140, 2018 Antwerpen en de nieuwe roepnaam is: “LLS Paleis”. Om de nieuwe vestiging te vieren werd op zondag 14 januari een stoet georganiseerd van het oude naar het nieuwe pand.

LLS 387
2017

IL NUOVO III

extra muros: Etablissement d'en face, Brussel

10.12.2017 — 23.12.2017

Een tijdelijke winkel met nieuwe en reeds bestaande edities en publicaties uitgegeven door Artlead, Bureau des Realités, Etablissement d’en face, Keymouse Edition, Le Salon, LLS 387, MOREpublishers, Oogst Magazine, Portikus, Micheline Szwajcer, Triangle Books, Babydoc, Black Pages, Gagarin, La Loge, Forest, Kunstverein Munich, Shelter Press, Triangle Books, …

Willem Oorebeek

'Geheugenspoor' een cyclus van 9 wandtapijten

29.10.2017 — 10.12.2017

‘Oorebeeks reeks is geen verhalend ensemble, de jacquardtapijten hebben geen duidelijke volgorde en de kunstenaar verkoos oorspronkelijk ook niet om ze in een bij uitstek representatieve of publieke zone van het Ellipsgebouw onder te brengen.’ Hij trok er een ‘spoor’ mee door diverse vergaderzalen. ‘In de hoofden van de gebruikers van het gebouw is elk wandtapijt verbonden met een van de generieke werkruimtes, en kan het de “mentale reproductie” oproepen van een of meerdere andere: zo werkt het Geheugenspoor.’ LLS 387 toonde de cyclus voor het eerst publiek als één geheel.

I travelled the world and the seven seas

Groepstentoonstelling met videowerk van kunstenaars uit 50 verschillende landen. i.s.m. HELD

14.10.2017 — 29.11.2017

‘I travelled the world and the seven seas’ toont 50 videowerken van 50 internationale kunstenaars in de feestelijke AthenA-zaal van het Koninklijk Atheneum Antwerpen. De tentoonstelling is geïnspireerd op de diversiteit van de school, met studenten afkomstig uit 50 verschillende landen.

Ludo Mich

De man die gronden op Saturnus verkocht

16.09.2017 — 15.10.2017

“Het zou allemaal heel anders klinken indien we begonnen met: Hij heet Michielsen… Maar hij tekent zijn werk met Mich. Hij is dus Mich. En dat maakt alles veel vrijer.” —Piet Sterckx, in: De Nieuwe Gazet, 3 februari 1967.

Little HISK

19.05.2017 — 21.05.2017

Dat in het huidige ‘t Groen Kwartier tot het jaar 2006 het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) gehuisvest was, is nog in het geheugen van vele Antwerpenaren gegrift. Het enige overblijvende restant van de oude HISK site, het poortgebouw, bood ruimte aan een tentoonstelling met de titel “Little HISK”.

Philippe Van Wolputte

Linked Surfaces

06.05.2017 — 02.07.2017

For his solo show in hometown Antwerp, Philippe Van Wolputte (°1982) has created a large installation consisting of two parts, following the architecture of LLS 387. Upon entering the exhibition space, visitors suddenly find themselves in a dazzlingly white surrounding composed of styrofoam and held together by mint green polyurethane foam and metal stakes. This makeshift faux-ice landscape fills the room all the way up to the ceiling and covers the floor with powdery snow-like remains — all traces of a bold yet playful sculptural gesture.