Ruimte voor actuele kunst

Archief
LLS Paleis
2020

Ken Verhoeven

DIE BADEWANNEN VON KALDEWEI (Teil 1)

06.09.2020 — 18.10.2020

Zondag 18 oktober van 16 tot 18 uur finissage en presentatie editie en DAGBLAD#11.

 

In de tentoonstelling “Die Badewannen von Kaldewei” komen tal van aspecten samen die Ken Verhoeven als kunstenaar typeren: hij laat zich inspireren door rariteiten die zich in de hem omringende wereld ongedwongen aanbieden.

Vertrekkend van gevonden beelden of objecten, verbindt en combineert hij die met andere bestaande vormen waarmee hij een (formele) overeenkomst ziet. Verhoeven’s schilderijen zijn het resultaat van deze vrije en associatieve denkwijze.

De werken in deze tentoonstelling zijn geïnspireerd door poncho’s van de Inca’s en sjablonen van bovenaanzichten van badkuipen. Een bepaalde analogie tussen oude rites en gebruiken van nu komt erin tot uitdrukking.

Wat me opvalt wanneer ik met Ken Verhoeven spreek, is hoe hij vertelt op welke wijze iets bij hem tot stand gekomen is: als een probeersel waarvan hij pas later beslist of het al dan niet gelukt is. De handelingen die hij stelt, zijn volgens hem gewoon wat ze zijn. Er is de drager, het beeld en het object. Hoe reageert de verf op deze drager? Verhoeven experimenteert en kijkt naar wat er gebeurt. Het resultaat ervan verrast niet enkel de toeschouwer, maar ook de maker zelf.

Veel aandacht gaat naar de manier waarop Ken Verhoeven iets wil tonen. Daarom speelt kijken zo’n cruciale rol in zijn kunstenaarschap. Wat zijn de implicaties van deze of gene presentatie…? Bijvoorbeeld de hoogte en het formaat van de sokkel, de keuze voor een gevonden plank op een onderstel voor een bad, van een schilderij slechts de helft tonen met een stang voor een douchegordijn, … Deze presentatiemogelijkheden worden een deel van het werk.

Zijn werk gaat niet alleen over “Wat maak ik?”, maar eveneens over “Hoe toon ik wat ik gemaakt heb?” Door de schilderijen van de muren te verwijderen krijgen ze een sculpturale dimensie.

 

LLS Paleis wordt ondersteund door de Vlaamse overheid.

Deze tentoonstelling kwam mede tot stand met een subsidie van de Stad Antwerpen.