Ruimte voor actuele kunst

Archief
LLS Paleis
2019

Vaast Colson

Schwarzer Peter — das Original

20.12.2019 — 21.12.2019

 

 

Presentatie van de editie:
VAAST COLSON, “SCHWARZER PETER – DAS ORIGINAL”, 2019

Vrijdag 20 december van 18 tot 21 uur
Zaterdag 21 december van 12 tot 18 uur


[EN]

Magenta print on mirroring foil: engage le jeu que je le gagne.
Player left and right.
Space prepared for 4 polaroids, and “rosse centjes” (copper money for betting).
Front: 4 polaroids of the players and copper money glued to surface
Back: 1 personalised polaroid and envelope with booklet with the original play Vaast Colson – Nel Aerts
24 pages with introduction by Stella Lohaus.
CP #44

Measurements: 50 x 60 cm
Edition of 27 unique works, of which one “Black Pete” and 4 AP’s.
Published by LLS Paleis in collaboration with Clean Press

Price: 350 Euro
For ‘Sympathisanten’: 280 Euro

 

[NL]

Magenta print op spiegelfolie: engage le jeu que je le gagne.
Speler links en rechts.
Ruimte voorbereid voor 4 polaroids en “rosse centjes” (de inzet).
Voorkant: 4 polaroids van de spelers en koper geld, vastgelijmd op het oppervlak
Achterzijde: 1 gepersonaliseerde polaroid en enveloppe met boekje met het originele spel Vaast Colson – Nel Aerts
24 paginas met introductie door Stella Lohaus.
CP #44

Afmetingen: 50 x 60 cm
Editie met oplage van 27 uniek werken, waarvan 1 “Zwarte Piet” en 4 AP’s.
Uitgegeven door LLS Paleis in samenwerking met Clean Press

Prijs: 350 Euro
Voor Sympathisanten: 280 Euro

 

 

Het thema en het kaartspel Zwarte Piet zijn in het oeuvre van Vaast Colson niet nieuw. Eerder maakte hij Triomfkaarten en een gelijknamig Zwarte Piet-kaartspel, en voor de tentoonstelling in LLS Paleis, “Affiniteiten #1”, heeft hij van een origineel Schwarzer Peter– spel de afbeelding op het doosje uitvergroot recto/verso afgebeeld in zijn DAGBLAD #4 – bijdrage (oktober 2018). Toen is ook het idee ontstaan hier later nog een editie rond te maken.

Schwarzer Peter dankt zijn naam waarschijnlijk aan Johann Peter Petri (beter bekend als “Der Alte Schwarzpeter”) een 18e-eeuws misdadiger die tijdens zijn gevangenisstraf een kaartspel bedenkt waarbij tegenspelers elk om beurt een kaart van elkaar trekken zonder te weten welke. Wanneer er twee samenhorende kaarten zijn, worden die aan de kant gelegd. Bedoeling is zo snel mogelijk alle kaarten kwijt te spelen, echter is er één kaart waar geen koppel mee gevormd kan worden; wie deze kaart als laatste overhoudt, verliest het spel.

De oorsprong ligt vermoedelijk bij Old Maid, een simpel gokspel waarbij men een verliezer probeert te bepalen die het volgende rondje op café moest betalen. Zowel de titel Old Maid in het Engels als Vieux Garçon (de naam voor dit spel in het Frans) zijn pejoratieve termen. Dat in de oorsprong van de benaming van het spel het aspect van (g)een partner te hebben zo expliciet is, maakt het des te relevanter dat Vaast Colson deze editie concipieerde in een tentoonstelling die de artistieke relatie tussen koppels als thema had. In Vlaanderen is het spel ook wel gekend als piekezot jagen; in een standaard kaartspel wordt piekezot verbeeld door schoppen boer, de kaart die men dus moet “weg” jagen, waarmee men vooral niet mag blijven zitten (klaveren boer is op voorhand verwijderd).

Vaast Colson ziet in het spel een oefening in het leren omgaan met verlies en teleurstelling. Een techniek (of eerder tactiek) om te winnen is moeilijk te hanteren in het spel. M.a.w. de geluksfactor is erg aanwezig. De vluchtigheid waarmee het spel gespeeld wordt, zorgt ervoor dat het gevoel van verlies luchtiger en aanvaardbaarder gemaakt wordt voor het kind (alsook voor de volwassene trouwens).

Tijdens de voorstelling in LLS Paleis wordt de toeschouwer/koper uitgenodigd om met Vaast Colson zelf het spel te spelen. De openingshand en de laatste kaart worden bij beide spelers gefotografeerd, en worden op de kader gemonteerd om de editie volledig te maken. Daarnaast wordt ook de inzet (bij de winnaar) gekleefd. Op de achterzijde is een publicatie in een hoesje aangebracht, evenals een 5de polaroid die toont wie met de kunstenaar het spel gespeeld heeft.

 

 

Tentoongestelde edities op 20 en 21 december

Lise Duclaux: plants know what’s going on underground, 2019
zeefdruk op papier
formaat: 70 x 50 cm
oplage: 30 exemplaren (genummerd en gesigneerd)
prijs: € 250 incl. BTW / voor Sympathisanten LLS: € 200
Ingekaderd: + € 120

 

 


Suchan Kinoshita: A und O, 2018
Editie van 20 unieke zeefdrukken + 4 AP, genummerd en gesigneerd
Leem of chocolade op papier (5 x lemen A, 5 x lemen O, 5 x chocolade A, 5 x chocolade O)
Afmetingen: 84 x 59,5 cm
prijs enkele print A of O: € 400
voor Sympathisanten LLS: € 320
prijs dubbele print A en O: € 750
voor Sympathisanten LLS: € 600
Ingekaderd: + € 150

 


Karl Philips
Banken en sokkels uit de tentoonstelling “Dulle Griet”.
Prijzen tussen € 400 en € 600