Jivan van der Ende
(ALL OF THE TIME)
31.10.2020 — 20.12.2020
Tentoonstelling geopend en uitsluitend te bezichtigen na reservatie via eventbrite op zaterdag 19 december en zondag 20 december van 12 u tot 18.00 u.
Deze tentoonstelling kwam mede tot stand met een subsidie van de Stad Antwerpen.
Gelieve te reserveren via eventbrite op deze link
https://tinyurl.com/y3u8bo39
[NL]
Turn around
Eenmaal in de tentoonstelling wordt de bezoeker omringd door een banner met publiciteit voor SOLID SYSTEM. De lage positionering ervan doet denken aan de banners in racecircuits.
SOLID SYSTEM refereert aan een “corporate identity”. Deze term duidt aan op welke wijze bedrijfsactoren betekenis geven aan hun firma in interactie met andere actoren. Het concept impliceert gedeelde percepties van de werkelijkheid, en de manieren waarop dingen worden uitgedragen. De figuranten (met uniform in huisstijl) vervullen (ten dele) deze rol. Wat doet deze firma precies? Is ze een soliede lege doos? Maar de woorden blijven hangen omdat de alliteratie werkt (ongetwijfeld is Coca-Cola het bekendste voorbeeld): het adjectief “solid” is synoniem voor sterk. Het is dus een betrouwbaar systeem; deze gedachte wordt waar je ook kijkt, bevestigd. En tegelijkertijd is het ongeïnspireerd en weinig origineel. Voor Jivan van der Ende (°Alphen aan den Rijn, 1993, woont en werkt in Antwerpen) symboliseert SOLID SYSTEM alles wat niet poëtisch is. In de door deze banner omsingelde arena plaatst ze haar kunst.
De ronde vorm, of hij nu voorkomt in een tekening dan wel in het gebruik van borden bij een performance, kent al een lang bestaan in haar oeuvre. Inkttekeningen van stippen, heel klein of groot, noemde ze vroeger “Monsieur Peur”, en op haar blad vermenigvuldigden ze zich als een virus. Dat was 2017, van der Ende was net van Nederland naar Antwerpen verhuisd. Typisch kenmerk voor haar stippen was de potentiële verspreiding.
Borden zijn tweedimensionale stippen. Object-geworden stippen, gebruiksvoorwerpen. Denken we aan hun aanwezigheid in het dagelijks leven, dan is de relatie met beweging (en verspreiding) niet ver te zoeken. Jivan van der Ende beschildert ze met rode verf. Het keukenbord begint op een verkeersbord te lijken. Rood trekt de aandacht, signaleert.
En zo komen verschillende verbanden tot stand tussen vermenigvuldiging, distributie, familie, autoriteit, gebodstekens, … Het kapot gooien van de borden is een versterking van de situatie (zoals dit nog steeds een gebruik is in Griekenland). Het intensifieert en dramatiseert het moment, zowel positief als negatief.
Every now and then
Het heen en weer bewegen van de aandacht tussen ogenschijnlijk tegengestelde posities loopt als een rode draad door de tentoonstelling. De schrijfwijze van de titel is hiervan het meest duidelijke voorbeeld. Het gebruik van hoofdletters betekent dat wat er staat belangrijk is, auditief verwijst het naar luid, en tegelijkertijd zet ze ALL OF THE TIME tussen haakjes, een aanduiding voor het redundante, het onbelangrijke. In de tekstnotatie van het lied “Total Eclipse of the Heart” gezongen door Bonnie Tyler staat ‘all of the time’ ook tussen haakjes (om de herhaling door een tweede stem weer te geven).
Deze schrijfwijze van de titel is eveneens een synopsis van de hele installatie: tegenstellingen, acties en reacties, in loop draaiende films, de hele tijd, continuïteit. Door dit fragment als titel te kiezen verwijst Jivan van der Ende naar een werk dat niet van haar is, zoals ze dat eveneens doet met geleende afbeeldingen die ze gebruikt in haar DAGBLAD, of zoals de prent op de uitnodigingskaart. Het zich bedienen van inspirerende fragmenten via boeken of het internet is voor kunstenaars van haar generatie een vanzelfsprekendheid. In tegenstelling tot het copyright van de vorige eeuw, behoort voor de jonge generatie het gebruik maken van “open source”-structuren en kennis delen veeleer tot de dagelijkse praktijk.
Het multi-functionele karakter van DAGBLAD#12 is kenmerkend voor van der Ende’s werk: indien opgerold tot megafoon wordt het een gebruiksvoorwerp; de reproducties en teksten maken het tot een bron van informatie over feminisme; wie graag naar een kunstwerk in beperkte oplage wil kijken, kan de qua lengte aanpasbare slangenhuid ophangen; en fans van power ballads van de jaren ’80 vinden er de tekst van “Total Eclipse of the Heart”.
Tegenstellingen worden getoond om mee aan de slag te gaan, te overbruggen, te nuanceren, van andere betekenislagen te voorzien; het zijn van der Ende’s “sparring partners”. Ze is een kunstenaar die op een context en op impulsen reageert. Ontbreken die op haar pad, dan installeert zij ze zelf. SOLID SYSTEM is ontstaan in maart 2020. Het heeft haar geïnspireerd verder te werken en een continuïteit te handhaven, waarvan (ALL OF THE TIME) het resultaat is. Activistische, ernstige, contemplatieve en populair-kitscherige elementen worden vervlochten tot één verhaal.
S.L. december ’20
U kan de zaaltekst hier downloaden.
[EN]
Turn around
Once inside the exhibition, the visitor is surrounded by a banner advertising SOLID SYSTEM.
Its low position reminds us of race-track banners.
SOLID SYSTEM refers to a “corporate identity”, a term denoting the way in which corporate actors give meaning to their company in a specific context and in constant interaction with other actors. It implies a shared perception of reality and the ways in which things are conveyed. The extras, in house-style uniform, (partly) fulfil this role. What does this firm do, exactly? Is it a solid empty box? The words linger because the alliteration works (Coca-Cola is undoubtedly the best-known example): “solid” is synonymous with strong. It is, therefore, a reliable system; this idea is confirmed wherever you look. But it’s also uninspired and not very original. For Jivan van der Ende (°Alphen aan den Rijn, 1993, lives and works in Antwerp) SOLID SYSTEM symbolises everything that is not poetic. The banner-surrounded arena is where she places her art.
Round shapes, whether in drawings or in her use of plates in performances, have been part of her oeuvre for a long time. She used to call her ink drawings of – very small or large – dots “Monsieur Peur”, and on paper they multiplied like a virus. That was 2017, when van der Ende had just moved from the Netherlands to Antwerp. Typical of her dots was their potential spreading.
Plates are two-dimensional dots. Dots-turned-objects, utensils. When we think of their presence in daily life, their relationship with movement (and spreading) seems obvious. Jivan van der Ende paints them red. The plate becomes a traffic sign. Red attracts attention, signals.
In this way, various links are established between multiplication, distribution, family, authority, prohibition signs, … The breaking of plates is an amplification of a situation (it’s still custom in Greece today). It intensifies and dramatises the moment, both positively and negatively.
Every now and then
Moving attention back and forth between seemingly opposing positions is the connecting thread in this exhibition. The spelling of the title is the most obvious example. The use of capital letters indicates that what it says is important – or that it is loud, soundwise. At the same time, ALL OF THE TIME is put between brackets, a sign of redundancy, of insignificance. In the lyrics to Bonnie Tyler’s song Total Eclipse of the Heart, “all of the time” is also between brackets (to represent repetition by a second voice).
This way of writing the title is a synopsis of the entire installation: contradictions, actions and reactions, looping films, the whole time, continuity. By choosing this fragment as a title, Jivan van der Ende refers to a work that is not hers, just as she does with the borrowed images she uses in her DAGBLAD or the illustration on the invitation card. Using inspirational fragments from books or the internet is only natural for artists of her generation. Contrary to last century’s copyright, for younger generations the use of open-source structures and the sharing of knowledge are part of everyday practice.
The multi-functional charachter of DAGBLAD#12 is typical for van der Ende’s work: when rolled into a megaphone, it becomes a utilitarian object; its reproductions and texts make it a source of information about feminism; those who like to look at a limited-edition work of art could hang the length-adjustable snakeskin on the wall; and fans of 80s power ballads will be able to discover the lyrics of Total Eclipse of the Heart.
Opposites are shown in order to work with them, to bridge them, to nuance them, to provide them with other layers of meaning; they are van der Ende’s “sparring partners”. She is a an artist responding to contexts and impulses. If the latter are missing, she installs them herself. SOLID SYSTEM was created in March 2020. It inspired her to continue working and to maintain continuity, the result of which is (ALL OF THE TIME). Activist, serious, contemplative and popular-kitschy elements are interwoven into one story.
S.L. December ’20
You can download the text here.
Met dank aan: Maurane Colson, Nina Meijer, Elena Op ’t Eynde, Lore Van Roelen, Tim Verherstraeten en Mats Antonissen, Sophia Aristidou, Kris Cuylits, Ria Pacquée, Ruby van de Watering, Ken Wastyn en Pascal Willekens.
LLS Paleis wordt gesteund door de Vlaamse Overheid.
Deze tentoonstelling kwam tot stand met subsidie van de Stad Antwerpen.